Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX AUTO 1712
Copyright (C) HIX
2003-01-20
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 tuning a javabol (mind)  21 sor     (cikkei)
2 re: auto jovoje (mind)  100 sor     (cikkei)
3 autok jovoje (mind)  63 sor     (cikkei)
4 Gumik es egyebek (mind)  30 sor     (cikkei)
5 Re: auto jovoje (mind)  124 sor     (cikkei)
6 Re: durva (mind)  16 sor     (cikkei)

+ - tuning a javabol (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Haliho!

Szilveszteri nyaralgatas alkalmaval ezt a csodat sikerult lekapni. A
helyre mar nem emlekszem, sok varosban jartunk aznap, talan Veszprem
lehetett...
http://www.tar.hu/tersius/auto.jpg

Ettol aztan mehez az a kocsi :-)))

De a Tico is nagyon repul am! Lemertem a gyorsulasat 0-100-ra valami
elhagyatott hosszu sik uton. Ropke 32 sec kellett neki :-))))))

Alfasok, barki, lehet kommentalni, de ne nagyon, mert megvedem :-)))
Ora szerint mertem 100-ig, de asszem hogy most pontos teljesen, amiota
nagyobb az atmero a teligumi miatt... (90-nel mertem ki, tobb
kilometeren at fel masodpercen belul voltam a kilometerenkenti
40sec-hez)

-- 
Windisch Gergely -  - ICQ:16688379
""Hatalmas, aki masokat legyoz; aki onmagat gyozi le: eros." - Lao Ce"
+ - re: auto jovoje (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Nagyon tetszett fogash73 eszmefuttatasa. Reszben azert, mert kello
melysegben targyalja a temat, reszben mert olyan temat targyal, amit
ismer, de - bevallom - leginkabb azert, mert vegre megemliti az atom-
energiat, mint bekes celu felhasznalasra is alkalmas energeiaforrast.


> tud lenni, emberi beavatkozas nelkul. A 60as evek ota szeriaban kaphato, a
> Citroen hidropneumatikus rendszererol van szo. A Nagy Nemet Autogyartok
most
> kezdik elhinni, hogy ebben lehet valami, igy a 100ezer euro feletti
> arkategoriaban mar lehet is kapni. (A8, S600...) Akkor ez valodi ujdonsag?
Az elv valoban nem uj, de az a megoldas, amit a nemetek alkalmaznak,
az igen. Persze nem is olyan jo, mint a Citroen-e ;-)
Figyeljuk meg, hogy a nagy autogyartok mindegyike rendelkezik valami
olyan specialitassal, amit csak o tud. Ilyen a Citroen hidropneumatikus
rugozasa, az Audi quatrro-hajtasa, a Nissan elektronikaja, a BMW val-
toja.... Sajnos az uzlet nem arrol szol, hogy a vevo erdekeit vegyuk fi-
gyelembe, hanem arrol, hogy a leheto legnagyobb haszonnal adjunk el
olyan termeket, ami a meg eladhato legocskabb. (a leginkabb kirivo
pelda a  McDonald's)
Autok eseteben a leginkabb eladhato dolog, a nimbusz. Miert tartja job-
ban az arat egy Mercedes, mint egy Citroen? "Mert a Citroen szerelhe-
tetlen" Nem arrol van szo tehat, hogy jobb, vagy rosszabb, hanem arrol,
hogy nem ertenek hozza. (Zarojelben teszem hozza, hogy a mercihez e-
leg egy kozepesen felkeszult mezogazdasagi gepszerelo, mert komplett
egysegeket kicserelni o is tud. A Citroen az egy kulon szakma. De mi-
csoda gyonyoru szakma! ;-) )
Hala Istennek, az auto iranti igenyek lassan visszaterni latszanak a klasz-
szikus igenyekhez (esztetika, tartossag), s ezzel, ha meggondoljuk, a
kornyezetvedelmet is tamogatjuk. Aki ritkabban vesz autot, az ritkabban
termel egy autonyi hulladekot. (Az egy autonyi hulladek alatt nem a ron-
csot ertem, hanem a gyartas soran keletkezo hulladektol kezdodoen, a
roncstelepi rozsdaboglyaig terjedot.) Persze, ehhez az is kell, hogy o-
lyan autot gyartsanak, amit sokaig elvezet hasznalni. Pl Citroen CX-et ;-)

> >Mindenfele szenzorokkal lehet meg figyelni az esetleges balesetveszely
[...]
> vonat. A TGV ervenyes sebessegi rekordja 515kmh, uzemszeruen 380kmh
[...]
> magatol lassit 180-ra, de nem 150re, hiaba szenilisebb a mozdonyvezeto.
[...]
> mobiltelefonia.+GPS. Auto adja a jelet: Autopalya nyomvonalan megyek,
> visszajelben a szamitogep 130ra korlatozza a sebesseget. Ko:d, dugo,
Ez nem biztos, hogy igy jo lenne. De ha ezt ugy ertetted, hogy egy ajanlott
sebesseget fogalmazzon meg az autonak, s az mondjuk sipoljon ha gyor-
sabban megyek annal, akkor ugy OK. Arra gondolok, hogy
1. A nyugdijas Jozsi bacsi 90-nel is lemegy a padkara ott, ahol te, mint
ruti-
   nos, jo pilota 130-cal is biztonsaggal szlalomozol
2. Elozni kell, varatlan forgalmi helyzet, stb. , csak tul kell lepni azt a
nyomo-
  rult 130-at...
Szal ez talan eletkepesebb olyan ertelemben, hogy a tempomatot beallitja
130-ra, de attol meg a pilota varialhat.... Merthat az autozasban a szabad-
sag erzete a legklasszabb, es egy ilyen vezerles pont azt venne el.
Egy ajanlott sebesseg az mas. Mindenki meselne: "Apam, mentunk az erdi
lejo aljan a kanyarban, vegig sipolva..." :-)

> Szinte nincs is. Atomeromubol? Na ez mar jelentos hanyad!
> Szenes/olajos/gazos hoeromubol? Ebbol jon a legtobb? Megujulo eroforrast
> hasznal? Aaaaaa, dehogy. Tisztabb, mintha benzinnel autoznank? Ki tudja...
Egyelore az atomeromu fekete barany. Miert? Azert, mert az olajlobby erde-
kei meg azt kivanjak, hogy az olajat adjak el. Tobbe-kevesbe nyilt titok,
hogy
azok a talalmanyok, melyek a koolajtermeket nelkulozo autozast teszik lehe-
tove, az olajlobby iroasztalaiban pihennek. Mint tamogatasra melto, de nem
idoszeru dolgok. Mert ugye lobby, ha benne vagy, korrupcio, ha nem vagy
benne...

> Szoval en ugy latom, hogy az embrisegnek az autot hasznalo resze a
vesztebe
> rohan, hiszen a gyartok szerint a "piac igenyei" szerinti autokat
gyartanak,
> vagyis eroset, gyorsat, es hogy ne legyen lelkiismeretfudalasunk, egy
PICIT
Ez igy nem egeszen igaz. Akkor mindenki eros es gyors autoval jarna, ez
pedig nem igy van. Az autogyarak kozvelemenyformalasa is vastagon ben-
ne van ebben. Mert ugyan ki vagyna eros es gyors autora egy szep es ke-
nyelmes helyett, ha nem lennenek autoversenyek, amelyek kozul ketsegki-
vul a forma-1 a leglatvanyosabb. Ez azonban a sebessegre epul. Sokkal
kevesebb kozvetitest adnak az ugynevezett megbizhatosagi versenyekrol,
melyeket általában nem azok a gyartok nyerik, akik a forma-1-et. Marpedig,
IMHO egy hetkoznapi ember szamara - es ezek vannak tobben :-) - sokkal
fonrosabb szempont a megbizhato es gazdasagos uzem, mint a sebesseg.
Eppen ezert latok realis jovot a hibridhajtasban. Persze nem a benzinuzemu-
ben, hanem biodieselben, illetve meginkabb a mikroreaktor uzemuben. Egy
mikroreaktor siman termelhet egy kis gozturbina segitsegevel annyi aramot,
(meg tobbet is!) amennyi egy szgk uzemeltetesehez kell. Az uzemeltetesbe
beleertem azt is, hogy ennek a kis reaktornak az arnyekolasat is cipelni
kell.
Meg igy is beleferne az egesz auto 1 t-ba, ami ma is egy megszokott tomeg.
Csak ugye itt a tuzeloanyag sulya nulla, ellenben a tuzeloanyagtartaly sulya
az tekintelyes :-) a motor meg az egesz eroatvitel mas. Pl a
negykerekhajtasu verdanak, negy kulonallo villanymotor biztosithatja a
hajtast, akar eroatviteli
mu nelkul. Motorkarakterisztika kerdese az egesz.
Hangsulyozom, ezek mar mind ott pihennek az olajszagu iroasztalokban. A
mukodokepes tertechnologiai talamanyokkal egyutt.
--
Szeretettel: Péter
+ - autok jovoje (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Fogash irta:

: A kovetesi tavolsagot siman tarthatna az auto maga, igy a
: rafutasos balesetek is eltunnenek.

Erre van a nemet vicc, hogy milyen a BMW-k tavolsagjelzo radarja
[tudomisenhogyvan magyarul, nemetul Abstandwarner]? Ha az elotte
levo kocsitol 2 meternel messzebbre marad le, akkor sipol. :-))

: Honnet jon az elektromos aram?
: Eromubol. Vizeromubol? Keves. Szeleromubol? Meg kevesebb.

Mar ahol. Germanoknal asszem egalban van a vizeromu es a szeleromu.

: Arapaly-eromubol? Szinte nincs is. Atomeromubol? Na ez mar jelentos
: hanyad!
: Szenes/olajos/gazos hoeromubol? Ebbol jon a legtobb? Megujulo eroforrast
: hasznal? Aaaaaa, dehogy. Tisztabb, mintha benzinnel autoznank? Ki
: tudja...

Hoeromuben eloallitott aram tavvezeteken szallitva a vizbontoig meg mindig
nagyobb osszhatasfokot adhat, mint egy sima benzinmotor. Meg lehet nezni a
keletnemet modern barnaszen-hoeromuveket 42..48% osszhatasfokkal. Ha meg
az eromu hulladek hojevel tavfutest is uzemeltetnek, meg jobb.

Az EU-ban van valami gri'npi'sz-program, hogy 20xx-re a komplett
villamosenergia-termeles yy %-at megujulo eroforrasbol kell fedezni, tehat
elobb-utobb erdemes vizbontassal is foglalkozni. [Lasd meg
CO2-kibocsajtast csokkento intezkedesek, Kyoto-protokoll, stb.]

Jelenleg a vizbontas helyett inkabb alkoholok atomjaira szedesevel
csinalnak hidrogent (hogy ez miert jo, nem tudom, talan valami vegyipari
'mellektermek'?). Egyebkent kihagytad a felsorolasbol a napelemet.

Nem megujulo eroforrasbol allitolag a foldgaz jobb a benzinnel. Legalabbis
amerikai nemzeti parkokban "kornyezetkimelo" propanuzemu buszok fuvarozzak
a turistakat. Frankfurt/Oderben nemreg kezdtek el atallitani a varosi
buszokat foldgazuzemure, a buszok benzinkutjanal gazuzemu autok
tulajdonosai is tankolhatnak. Hidrogenuzemu buszok mar evek ota jarnak
Muenchenben. A buszokat azert szeretik, mert a tetejukre ra lehet rakni a
gaztartalyokat (ranezesre a busz teljes szelessegeben kb. 3-4 meter hosszu
es 1 m magas doboz van).

Egyebkent en olyannak kepzelem el a jovo autojat, ahol nem filleres
alkatreszeken sporolnak, ill. nem nezik hulyenek a vezetot. Kollega
Renault Laguna II-jet at lehet allitani, hogy kulonbozo nyelveken mondja a
magaet. De ez csak szakszervizben megy. Aztan az olyan aprosagok (?) hogy
a visszapillanto tukroket nem lehet az osszes beallithato ulespoziciohoz
normalisan igazitani (kulonosen, ha az ules /majdnem/ legelolre van
tolva); a levegofuvokakat nem mindig lehet kulon iranyitani es elzarni; a
kormanykerek bizonyos ulespozicioknal kitakar visszajelzo lampakat, stb.
Na, ezeket mind meg lehetne szuntetni gond nelkul. Vagy a karosszeriat 5
cm-rel megemelhetove tenni, hogy konnyebben fol lehessen szerelni egy
holancot [tudom, Citroen :) ]. 100 cm-rel hosszabb biztonsagi ovek, hogy
egy nagyobb kartondobozt is le tudjak szijazni. Aztan olyan dolgok, mint
dokumentalt motorelektronika-interfesz, vagy normalisan kepzett szerelok a
markaszervizben szinten sokat dobnanak az eleterzesemen. :-)

Ezek azok a dolgok, amiket tuti, hogy nem fognak bevezetni a marha nagy
technikai fejlodes kozepette. :-((

Udv,
marky
+ - Gumik es egyebek (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> 5 eves GoodYear teli gumik kozul az egyik meg hasznalhato 4-5
> mm-es profilmelyseggel ereszteni kezdett. Hetente lement 2-rol
> 1.7-re.  A gumis rogton tudta, hogy mi a gond, de a kedvemert

Ilyet nekem az a gumi is tudott, amiben egy szog volt, javitas
utan elmult neki...

> meg is mutatta. Felnyomta 3 atmoszferara es lefujta az oldalat
> valami lottyel.  Korbe egy tucat helyen gyongyozott es
> gyonyoruen lehetett latni vagy egy millio hajszalrepedest. 4
> gumibol 3-nal ez volt a helyzet.

Meg is lettem volna lepve, ha a gumis azt mondja, hogy nehogy ujat
vegyel, jok meg ezek :)

> Az a 10 eves gumi, vagy muszaki kuriozum, vagy idozitett bomba,
> ami mar nagyon hangosan ketyeg.

Ha lassan leereszt egy gumi, az meg nem bomba, a kerdes az, hogy
hirtelen el fog-e durranni. Ez sem kizart persze, de nem is olyan
gyakori, nagyon sok 6 evesnel idosebb gumi van hasznalatban. Sokan
azt sem tudjak, hogy lehet egy gumi korat megallapitani.

> En bevallom, hogy hulyere rohogom magamat, ahogy egyhelyben
> koroztok ezzel az erzekel, mer, gyorsulas, lassulas stb temaval.
> Mindenki tudja, hogy mirol beszel a masik, csak rossz

Az a baj, hogy van, aki nem tudja... Lathatoan nagy fogalmi
zavarok vannak meg elmozdulas - sebesseg - gyorsulas temaban is
(altalanos iskolai fizika).
+ - Re: auto jovoje (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

On Sat, 2003-01-18 at 19:03, fogash73--freemail.hu wrote:
> Az eddigi reakciok kozul Attilae a legreszletesebb, par dolgora reagalok
> belole.

En is megprobalok, bar annyi mindenrol van itt szo hogy nehez:)

> >jelentek/fognak jelenni a 'by-wire' tipusu vezerlesek fekre, kormanyra. De
[snip]
> Magad is irod, ez mar egy letezo technologia, csak meg az autoba nem ert
> oda. Mellesleg mi az elonye? A repulonel celszeru volt kifejleszteni, hiszen

Az elonye nem a biztonsagosabb mukodes, mint irod a jelenlegi megoldasok
is uzembiztosak (bar szerintem ha meglesz, ki lehet majd hozni erdekes
dolgokat abbol hogy a szamitogep konnyeden beleszolhat a vezetesbe, bar
ez az otlet ezen a listan nem nagyon tetszhet:). Amiert mindenki meg
akarja csinalni, az inkabb a fizikai hely. Te is irtad hogy a kormanyrud
eltunik. Ennek nemcsak balesetkor van elonye, hanem nagyon sokat konnyit
a tervezesnel. Egy auto tervezesekor iszonyu fontos egy-ket centi is, az
a szabadsag amit a by-wire engedne meg, felbecsulhetetlen nekik... Tehat
nem (elsosorban) azert fontos a pl a by-wire fekezes mert jobb fekezest
tesz lehetove, hanem mert lehetove tesz olyan dolgokat amiket a mostani
megoldas megakadalyoz.

> lengescsillapitas
> >olajtol fuggetlenitese pl. valamifele magneses elven. Igy lehetne
> valtoztatni az auto >karakterisztikajat elektronikusan.
> 
> Ez is letezik mar, rogton harom valtozat is van. Az egyiknel a

Nekem is igy remlett de nem mertem megirni:)

> uzemszeru sebessege mellett a fektavolsaga kb TIZSZERESE a vezeto altal
> belatott utszakasznak. A jarmu husz-harminc eve szallit utasokat, eddig egy
> balesete sem volt. TGV-nek, Shinkanzennek hivjak, mindegyik nagysebessegu
> vonat. A TGV ervenyes sebessegi rekordja 515kmh, uzemszeruen 380kmh
> sebesseggel kozlekedik. Ahol viszont csak 180nal beveheto kanyar van, ott
> magatol lassit 180-ra, de nem 150re, hiaba szenilisebb a mozdonyvezeto.
> A kozutakon a legtobb baleset forrasa a relativ vagy abszolut gyorshajtas.

Azon a pici kiigazitason tul hogy a tgv uzemszeru sebessege 300-320km/h
(azt viszont kepes 900km-en keresztul tartani: parizs-marseille majdnem
900km, kerek 3 ora megallas nelkul), te is tudod hogy a vonatnal es
repulonel azert tudnak hatkilences biztonsagot elerni mert kotott palyan
kozlekedik es foleg mert _csak_ profi vezetok vannak.

> Az utak mellett mindenfele infrastruktura huzodik, nem lehetne kiepiteni egy
> rendszert, ami az autokat elore beallitott sebesseggel engedi/kenyszeriti
> haladni az uton? A kovetesi tavolsagot siman tarthatna az auto maga, igy a
> rafutasos balesetek is eltunnenek... A sebessegkorlatozo

De ki lehet. Egyreszt az angolok gondolkoznak azon hogy a belvarosban
kulso beavatkozassal 50km/h-ra korlatozzak az autok sebesseget. A vezeto
egyszeruen nem tudna gyorsabban menni. Persze kompatibilis autok is
kellenek hozza, meg van egy jopar technikai nehezseg, de a project
letezik. Mielott nekem ugranatok hogy de mi van akkor ha..., ok sem
hulyegyereket es megprobaljak figyelembe venni a kulonbozo lehetosegeket
(pl engedelyezne az 50km folotti haladast rovid tavon ha eppen elozol
stb).

Masreszt dolgoznak azon is amit irsz, de keptelen vagyok egy vonatkozo
linket elokotorni:(

> bevezetese/kiepitese nem igenyelne bonyolultabb infrastrukturat, mint a
> mobiltelefonia.+GPS. Auto adja a jelet: Autopalya nyomvonalan megyek,
> visszajelben a szamitogep 130ra korlatozza a sebesseget. Ko:d, dugo,
> baleset? Az adott szakaszon mindenki lassul 100ra, vagy meg lejjebb. Nem
> olyan lehetetlen ugye?

Egyelore olyan probalkozasok vannak ahol csak jelzik a vezetonek hogy mi
tortenik (joval) elotte. Szerintem egy ido utan eljon az is amit
mondasz...

> Egyaltalan: a vilagon szinte mindenutt max 130cal
> lehet kozlekedni. Ahol nem, az vagy nemetorszag, vagy ut sincs... Megis
> senki nem gyart olyan autot, aminek az uzemi vegsebessege csak 130kmh lenne.
> Nem ereje megfeszitesevel, mint egy tuning-Trabantnak, hanem gazelvetellel,
> mint egy 600as Mercinek a jelenlegi 250kmh.

Hat igen...

> Viszontegy 500 kobcentis allando fordulatu benzinmotor kepes elhajtani egy
> generatort, amivel a villanymotort lehet hajtani. Mozdonyokban 40-50 eves a
> technologia, csak a kozutra meg nem jutott ki.

Soros hibrid (serial hybrid) technologiara keress ra, jopar prototipus
van belole, bar valo igaz hogy a jelenleg arult hibridek parhuzamosak.

> Az Opelnek, a Fordnak VAN mukodokepes, uzemanyagcellas autoja (Zafira, ill.
> Focus), ami tisztan hidrogennel uzemel, es vizet pufog ki. Honnet jon a

Ha a mukodokepes azt jelenti hogy annyira megbizhato hogy aruljak, akkor
nincs nekik (csak prototipusuk). Ezen a teruleten nem a ford (es meg
kevesbe az opel) a vezeto, hanem a japanok. (Igen, tudom, a GM es a Ford
nagy csinadtrattaval mutogatjak meg tesztelgetik a prototipusaikat, de a
japanok azok akik identol mar arulni fogjak az uzemanyagcellas autokat
es akik Kaliforniaban hitelesitettek is oket.)

> hidrogen? Elektromos arammal bontjuk a vizet. Honnet jon az elektromos aram?
> Eromubol. Vizeromubol? Keves. Szeleromubol? Meg kevesebb. Arapaly-eromubol?
> Szinte nincs is. Atomeromubol? Na ez mar jelentos hanyad!
> Szenes/olajos/gazos hoeromubol? Ebbol jon a legtobb? Megujulo eroforrast
> hasznal? Aaaaaa, dehogy. Tisztabb, mintha benzinnel autoznank? Ki tudja...

Jelenleg egy weel-wheel elemzesnel (a kuttol a kerekig: figyelembe veszi
a teljes energetikai lancot) esetleg egy picit tisztabb. A konkret
tanulmanyok eredmenye inkabb a keszito elkotelezettsegetol fugg, tehat a
szele uti a hosszat:) Viszont egyreszt nem ugyanugy oszlik meg a
szennyezodes (a varosok tisztabbak lennenek mar most), masreszt es foleg
tavlatokban a hidrogent tiszta megoldasokkal kene eloallitani
(napenergia stb) es/vagy az uzemanyagcellat megujulo eroforrassal
hajtani ([m]etanol + reformer stb).

> Szoval en ugy latom, hogy az embrisegnek az autot hasznalo resze a vesztebe
> rohan, hiszen a gyartok szerint a "piac igenyei" szerinti autokat gyartanak,
> vagyis eroset, gyorsat, es hogy ne legyen lelkiismeretfudalasunk, egy PICIT
> kevesebbet fogyasztot, mint az elozo autonk volt. Mi meg orulunk neki, mint
> majom a farkanak. :(((
> 
> Gyozzetek meg, hogy nincs igazam

En valamivel optimistabb vagyok mint te (bizom abban hogy mikor tenyleg
kiderul hogy baj van nem lesz tul keso), de meggyozni azt nem tudlak...

Udv, Sandor
+ - Re: durva (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

On Fri, 2003-01-17 at 18:53, kzg--intermail.hu wrote:
> Allitolag perelheto a lakokozosseg, ha nincs hofogo...?
> Azt nem tom mi van, ha emberre esik ra. :-(
> Gondolom meggyorsitja az eljarast.

Most telen nagyon elcsodalkoztam hogy pesten lepten-nyomon tablak vannak
hogy vigyazz, mert a fejedre szakadhat az eg. Erre a batyam elmeselte
hogy azert van, mert megprobaljak elhitetni hogy ha ilyen tabla van, mar
a te felelosseged ha nem figyelsz (mig ha nincs, raverheted az epulet
felelosere). :-o Remelem hogy hamarosan valaki megnyer egy olyan pert
ahol rapottyant egy koteg feherseg, annak ellenere hogy volt tabla mert
ez igy nevetseges. Akkor aztan rajonnenek az epuletert felelosok
(lakoszovetseg, tulajdonos stb) hogy a megoldas nem egy tabla
kipoccintese, hanem megakadalyozni hogy megoljenek valakit...

Udv, Sandor

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS