Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX KORNYESZ 595
Copyright (C) HIX
1998-12-07
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 re: bringa kerdesek (mind)  56 sor     (cikkei)
2 Re: *Eb* #593 (mind)  32 sor     (cikkei)
3 AW: *** HIX KORNYESZ *** #594 (mind)  106 sor     (cikkei)
4 Re: *#593/bicajos kerdes (mind)  60 sor     (cikkei)
5 Re: vegyes zoldseg (mind)  7 sor     (cikkei)
6 EMIL 1.62: Zold Pok Halozat Joo Ferenc (mind)  29 sor     (cikkei)
7 Re: tarifaegysegesites (mind)  53 sor     (cikkei)
8 Csussz -> bicajos kerdes (mind)  24 sor     (cikkei)

+ - re: bringa kerdesek (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Csussz kerdezte:

Tudja-e valaki, hogy keszult-e felmeres, miert bicikliznek
inkabb a hollandok, danok stb, ahelyett, hogy kocsival,
busszal, robogoval, akarmivel jarnanak? Pl. a kinaiak is
foleg bicajjal jarnak, megsem hiszem, hogy ugyanazok
lennenek az okok.
Engem nagyon erdekelne, hogy miert? Mindennapi torna?
Anyagi kenyszer? Tud valaki tenyekkel szolgalni?

Felmeressel nem szolgalhatok, de egy eves holland tapasztalattal igen.
Szoval:

1. Hollandiaban nincsen hegyek.
2. Evvel szemben sok es jol kiepitett kerekpar ut van.
3. Mas a kozlekedesi moral. Amszterdamban a bringasok a szent orultek, akik
mindent megtehetnek. En pl. egyszer egy  keresztezodesben ugy hajtottam at,
hogy nekem volt piros. A jobbrol erkezo kocsi (zold lampaja volt)
termeszetesnek vette, hogy elenged. Pedig akar meg is buntethetett volna,
hiszen egy RENDORAUTO elott mentem at. A'damban mindenki tudja, ha az a sok
ember aki bringaval jar kocsiba ulne, akkor egesz A'dam bedugulna 0,2
masodperc alatt. Ezert mindent elneznek nekik.
4. Minden varosban tudsz a vasutallomason viszonylag olcson bringat berelni.
5. Olcson tudsz a vonaton bringat szallitani.
6. Minden varos vasutallomasan van orzott bringatarolo. Mivel Hollandiaban
sokan ingaznak, ezert sokaknak ket bringajuk van, egy abban a varosban ahol
laknak, egy pedig ahol dolgoznak: egyikkel kibicigliznek otthonrol az
allomasra, ott felulnek a vonatra, majd a masik allomasrol elbringaznak a
masik bringaval a munkahelyukre.
7. Sok jo cuccot lehet a bringakhoz kapni, pl diplomatataska tartot, hosszu
magas jol lathato zaszlot, hogy jelezd gyereket is szallitasz stb,stb
8. Amszterdamban vannak bringas rendorok is.
9. Az auto nem statusz szimbolum naluk. Itthon nehezen tudok elkepzelni
managereket, amint leszallnak a drotszamar nyergebol. Azt konnyebben, hogy
kiszallnak a legujabb merdzsobol. De ez vonatkozik a teenagerekre is.
10. Mindenhol (aruhazak, mozik, egyetemek, konyvesboltok) van kerekpartarto,
meghozza olyan, amihez a bringa vazat tudod hozzazarni es nem csak az egyik
kereket.
11. Meg egy adalek a hozzaallashoz: az Amstel nevu csatornaba baromi sok
ocska bringat bedobalnak. Ezeket az ottani yard kiemeli, lefestik
felszerelik, papirokkal latjak el es 50 guldenert aruljak.
12. Meg egy adakek: amikor az EU amszetrdami csucsa volt es a
miniszterelnokoknek at kellett menni egy masik, kozeli epuletbe (azt hiszem
ebedelni), nem a pancelozott kocsik vartak oket, hanem bringak!!!!! (Igaz
csak ketten eltek ezzel a lehetoseggel.) Eltudsz kepzelni hasonlo szitut
itthon is? 
13. Nem hinnem, hogy az anyagi kenyszer motivalna oket. Azert ott nem ragjak
a kuszobot. Bar igen csak egy sporolos nep. A belgak (ertsd a vallonok) nem
skot vicceket neselnek, hanem flamand vicceket.
+1. Bringat igazabol csak a Amszterdamban lopnak (de ott aztan a junkyk eleg
sokat), mashol nem jellemzo annyira.

Most igy hirtelen ennyi jutott az eszembe! De majd megkerdezem holland
ismeroseimet es majd megirom a valaszukat.

Balint Tamas
+ - Re: *Eb* #593 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> Felado :  [Hungary]
> - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
> Harom nagyon kedves, virgonc kutyakolyoknek keresek gazdat. Anyjuk
> dobermann, apjuk nemet juhasz, mindketten orkutyak - a kicsik egy
> munkahelyi szerelem gyumolcsei :-), nem szerepeltek az eves tervben, de
> ha mar igy alakult, nem szivesen engednem oket a menhelyre, mert nem
> szeretnem, ha kutyaeledel lenne beloluk. (Persze nem tudom, mi igaz a
> remhirekbol, de allitolag ha egy hetig nem talalnak gazdara,
> elpusztitjak oket.)
> Ha ismertek valakit, akinek pont rajuk van szuksege, irjatok maganban.
> Elore is koszonom.

Kedves Agi!
Tisztelendo a szandekod, de:
Ahogy latom, vidam dolog szamotokra a kolyokaldas, olyannyira, hogy a
veletlenre bizzatok. Nekem erthetetlen, hogy ha a gazdi hibajabol szuletnek
eleve arvanak a kolykok, miert nem erez tobb felelosseget ertuk? Hogy juthat az
a lehetoseg egyaltalan az eszebe, hogy a csaknem biztos halallal, szenvedessel
kecsegteto allami menhelyre adja oket? A varakozasi ido ott sajnos eleg rovid,
ahogy mondtad, cca, egy-ket het. Azutan vagy elaltatjak, vagy kiserletre
(az emberiseg egyik legnagyobb szegyene es bune) "adomanyozzak" oket, hogy
utolso perceikben, oraikban, esetleg napjaikban a kinok kinjat kelljen
kiallniuk. Szornyu kimondani, de ennel mar az is jobb, ha szuletesuk masnapjan
elaltattatod oket. De nem hinnem, hogy ezt kell valasztanod, hiszen van
jonehany olyan alapitvanyi civil kutyamenhely (ellentetben az allami
allatvesztohellyel), ahonnan nem adjak kiserletre, es el sem altatjak oket.

Es hogy az eselyukon is javithassak valamit: ha mar vegkepp nem akad befogado
csalad szamukra, probalkozz meg nehany olyan nagyobb iparteleppel, ahol sejthe-
toen szukseg van jo orzo-vedo kutyakra, biztosan orulnenek nekik. Magam
szivesen befogadnek beloluk, de nekunk mar negy orokbefogadott kutyank van
es a csaladom turokepessegenek hataran van.
+ - AW: *** HIX KORNYESZ *** #594 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> ----------
> Von: 	Istvan Homonnai[SMTP:]
> Gesendet: 	Dienstag, 17. November 1998 20:46
> An: 	Zaruba Ildiko
> Betreff: 	METRO-MAV 
> 
> Egy kerdes: A meglevo szintkulonbseget hogyan latod legyozni? Nem vagyok
> vasutas, de tudtommal igen kis emelkedot tudnak csak legyozni a
> motorvonatok(-METROkocsik).
> Bocs, van meg egy: Mit is old meg az, hogyha egy megalloval kinntebb
> tesszuk
> a vasuti vegallomast?
> Homonnai Istvan
> ***************************************************************
> *  vagy  *
>   * Madartavlat es Tuzok ujsagok madaraszoknak: *
>      *                http://www.c3.hu/~madartav                *
> ***************************************************************
1. gyorslifttel es atszallassal
2. nem egy megallo az Etele-ter; csak a jelenlegi vasutnal
uedv
 
mfG:  Ildiko Zaruba
I-SD Start Informatik
00/49/69/75882664
E-Mail: 

> ---------
> Von: 	Istvan Homonnai[SMTP:]
> Gesendet: 	Mittwoch, 18. November 1998 13:31
> An: 	Zaruba Ildiko
> Betreff: 	Re: METRO-MAV 
> 
> Szia!
> 
> Tenyleg csak megerteni szeretnem a gondolatmenetedet, ezert tettem fel a
> kerdeseket. A masodikat ezek szerint nem ertetted. Mindjart magyarazom...
> Az elsore mondjuk lehetne megoldas az, hogy a palyasikot emelem a Moszkva
> tertol, igy nagyjabol a Deliig ki lehetne vezetni a felszinre. (Bar kicsit
> nagy a szintkueloenbseg.) A gyorslift - atszallas bennem olyan erzest kelt,
> mintha a jelenlegi helyzetet konzervalnank.
A jelenlegi 'metrohalozatunk' is atszallasigenyes (randa szo, bocs);  a
mozgolepcsoe persze bevalt, maradhat.
>  Most is nagyjabol 2-3 perc alatt
> felerek a PU terueletere, bar teny az, hogy onnan nem indul 5-10 percenkent
> tovabb az Etele ter iranyaba mas a vonatokon kivuel (azok se mindig). Az
> altalad valahol olvasott megoldas nem oldja meg Del-Buda toemegkoezlekedesi
> gondjait, csak az uj METRO segithetne ezen valamelyest.
nem ellentmondani akarok, persze hogy nem toekeletes megoldas, de suerue jo
csatlakozasokkal megis egy eleg jo megoldas (palyasik emeles nelkuel). Sok
peldat tudnek hozni mellette.
>  (Az elovarosi
> vonatkoezlekedes fejlesztesenek szerintem igen eletszeru oetleterol mar reg
> lemondtam, hiszen ennek fenntartasi koeltsegeit, a hatalmasra duzzadt, es
> kvalifikalatlan MAV miatt nem igazan latom finanszirozhatonak. Marad a
> METRO.)   
	Pl. Frankfurtban az RMV ( mint a BKV ) jegyevel hasznalhatom a
kifizetett koerzeten beluel barmelyik DB (MAV) vonatot; persze forditva is,
csak ugy minek. Otthon is szuelethetne a ket erintett koezoett erre vonatkozo
megallapodas,  persze a szueksegszerue felmeresek, statisztikak, stb-k utan.
Igy a fenntartasi koeltseg valamilyen aranyban megoszlana.
> A masodik kerdesem tehat atfogalmazva: Az altalad javasolt megoldas az
> Etele
> tert teszi meg vasutvegallomassa.
Bocs, ezt kesz MAV-os tervkent emlitette az altalam olvasott cikk  (!), de
nem feltetele ennek a megoldasnak.
>  Mit nyeruenk ezzel a lepessel, azzal
> szemben, hogy a Deliben marad a vegallomas? Gyorsabban el tudnank jutni a
> Delibol az Etele terre, ez teny. (Bocs, hogy valaszoltam helyetted.) Ezen
> kivuel egesz Eszak-Budapest utazokoezoensegevel kiszurunk, mivel ok egy
> atszallassal, vagy egy megalloval toebb idovel kesobb jutnanak el a
> vasutvegallomasra.
	(ld. bocs-t, egyebkent valoban kiszuras...)
>  A Del-Budapestiek szamara a helyzet valtozatlan maradna,
> hiszen ok eddig is az Etelen szalltak fel-le a vonatra-rol.
1. Az Eteletoel lehetne tovabb vinni, az egyebkent toemegkoezlekedessel
legkevesbe ellatott irany(ok)ba.
2. koezbuelsoe megallok kialakitasa anyagilag nincs egy sulycsoportban egy
komplett metroepitessel.
> (Ebben a mondatban csak az santit, hogy az a huele MAV jelenleg az IC
> vonatjait nem allitja meg Kelenfoeldoen, de majdcsak rajoennek erre a
> hianyossagra.)
> Bocs, hogy feltartottalak, na meg most veszem eszre, az ekezetekert.
> Istvan
> 
Semmi baj;  nekem szemelyszerint megtetszett ez az oetlet. Az a legmegnyeroebb
benne, hogy gyorsan megvalosithato. Ha kesoebb az igazi metro is elkeszuelne,
persze hogy toekeletesebb lenne, hiszen az toemegkoezlekedesre lesz tervezve,
de ez a 'vasuti' megoldas athidalaskepp azt hiszem, megfelelne. A metrot
pedig majd 'gazdagabb' korunkban elvezhetnenk.
Nem vagyok koezlekedesi szakember, de az altalam olvasott cikk szerzoeje az
volt. Sajnos csak altalam akaratlanul is megszuert (elrontott) oetletet tudtam
idezni, maga a cikk termeszetesen sokkal szakszeruebben volt megirva,
ervekkel alatamasztva, es joval ezeloett a politikai vita eloett jelent meg
(meg valamikor a jelenleg megepitendoe metro tervezesi fazisa idejen). A
jelenlegi kapkodos sietest a magam reszeroel egyebkent ellitelem, csak
politikailag magyarazhatonak tartom.
UEdvoezlettel
Ildiko.    


 
mfG:  Ildiko Zaruba
I-SD Start Informatik
00/49/69/75882664
E-Mail: 
+ - Re: *#593/bicajos kerdes (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Tudja-e valaki, hogy keszult-e felmeres, miert bicikliznek
inkabb a hollandok, danok stb, ahelyett, hogy kocsival,
busszal, robogoval, akarmivel jarnanak? Pl. a kinaiak is
foleg bicajjal jarnak, megsem hiszem, hogy ugyanazok
lennenek az okok.
Engem nagyon erdekelne, hogy miert? Mindennapi torna?
Anyagi kenyszer? Tud valaki tenyekkel szolgalni?

Tisztelettel

Csussz


Szerintem az emlitett europai nepek (nemzetek?, orszagok?) 
elsosorban azert jarnak biciklin mert tarsadalmukban valahogy 
kialakult egyfajta eleganciaja a szerenysegnek es a masik emberre 
valo tekintettel leveesnek :))). Tobb mint egy evet toltottem 
Hollandiaban es lattam azt, hogy a kiralyno hogyan megy ki 
megnezni a nagy nemzeti esemenyt, a befagyott csatornakon kb. 
24h-s korcsolyaversenyt. Ott allt a hidegben a tobbi ember kozott, 
akik egyszeruen koszontek neki, es o minden ceremonia nelkul 
visszakoszont. Az is lattam, hogy amikor a kiralyno hivatalos utra 
megy valahova es a repuloteren katonai zenekar bucsuztatja akkor 
a ket *kiralyfi* farmerban es poloban ott all par meterre az 
esemenyektol. Az anyakiralyne pedig egy inkabb kis- mint kozepes 
varosban lakva, hetente 1x2x biciklivel megy bevasarolni. (Ezt nem 
lattam, de magyar szarmazasu, ua. varosban lako, Hollandiaban 
elo ismerosom mondta.)

De a legjobb peldat megis Svedorszagban lattam. A professzor 
akinek a laborjaban vendegkutato voltam a Sved Tud. Akademia 
masodik, vagy harmadik embere (volt?, most nem tudom mi a 
helyzet). Stockholmi intezetebe naponta jart be Uppsalabol 
vonattal, az allomason biciklire ult es ugy jott az be intezetbe. Meg 
kell mondanom: nem akartam elhinni amikor meseltek, ugy, hogy 
egyszer meglestem az illetot.

Tehat nincs felvagas a volvoval vagy mas kocsival. Ehhelyett az 
emberek buszkek arra, hogy biciklivel jarnak. 

De nem szabad elfelejteni, hogy ennek az egesz bikilizesnek ki 
kellett, hogy alakuljon a kulturaja es az infrastrukturaja (boltok stb. 
elott allvany ahova betolod az elso kereket, bicikliutak stb). Es 
persze az, hogy a bicajt nem lopjak el nehany perc alatt ha 
hatatforditasz neki. 

Utolso pelda: Volt egy 25-30 eves doktorandusz kollegam az 
Utrechti Egyetemen. A srac apja magas rangban dolgozott a 
NATO-nak. Tehet nem lehettek szegenyek. Brusszelben lako 
szuleit rendszeresen biciklivel latogatta meg. Volt persze egy jo 
gepe, jo felszerelese, es hasznalni tudta a Benelux allamokat 
behalozo bicikli-uthalozatot. Azt mondta nagyon elvezi a dolgot.

Ja igen! Valamikor a videki MAV allomasokon is volt kerekpar-
tarolo hely. Ma azt hiszem mar sehol sincs. Tehat valaha nalunk is 
elindult egy ilyen folyamat de azutan valahogy elhalt.

Udv,

b.i.
+ - Re: vegyes zoldseg (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>Miert, szokott lenni javaslat is az elutasitas mellett?

Megtalalod az alabbi cimen:
http://www.c3.hu/~levego/hireink.htm

(A kornyezetvedelmi problemak megoldasara persze nem mindig eleg
nagykepuen lesajnalni a kornyezetvedoket.)
+ - EMIL 1.62: Zold Pok Halozat Joo Ferenc (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Subject: megint metro
X-Charset: HUN1;
X-Char-Esc: 29;

> Egy kerdes: A meglevo szintkulonbseget hogyan latod legyozni? Nem vagyok
> vasutas, de tudtommal igen kis emelkedot tudnak csak legyozni a
> motorvonatok(-METROkocsik).
> Bocs, van meg egy: Mit is old meg az, hogyha egy megalloval kinntebb
> tesszuk
> a vasuti vegallomast?
> Homonnai Istvan

Tevedes, a motorvonatok sokkal nagyobb jeejtokkel meg tudnak kuzdeni, mint a 
mozdony vontatta szerelvenyek. A meglevo bp-i metro vonalakon sokkal nagyobb 
emelkedok vannak, mint barhol mashol a MAV vasuthalozaton.

Az 59-es villamos azert 59-es, mert 59 ezrelek (6%!) a legnagyobb emelkedes a 
vonalon (ez a legnagyobb emelkedo a BKV villamos vonalain). Nagyvasutnal a 
16 ezrelek feletti emelkedes mar hegyi palyanak szamit.

Ez persze nem szol a metro mellett. (Remelem idokozben megjott a korabban 
bekuldott velemenyem a metrorol.) 

A metro meghosszabbitasa egy megalloval annyit oldana meg, hogy feltarna a 
lakotelepet, de eleg nagy P+R parkolot ott sem lehetne epiteni, meg az 
egyebkent sem hasznalna tul sokat. Ellenben a villamosokat at lehetne vinni 
a pu felett. Udv,

Joo Feri
+ - Re: tarifaegysegesites (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

 irta:

>Elszomorito hirt kozolt ma a TV. Konnyen lehet, hogy egysegesitik az
>elektromos aram tarifait. Ha eddig meg nem tunt volna fel nektek, 
>akkor elarom, hogy most harom tarifa letezik: 50 kWh -ig viszonylag 
>keveset, 50-300 kWh kozt tobbet es 300 kWh felett meg tobbet kell 
>fizetni 1 kWh-t. Ez a rendszer szorgalmazza a takarekossagot, mivel 
>ha kisebb savba tudod tornazni az aram fogyasztasod, akkor meg 
>kevesebbet kell fizetned. Egyben arra is osztokel, hogy 
>kornyezetbaratabb modon elj (huu de nagy szavak!!).

Van meg elszomoritobb hirem. Varhato az alapdij + energiadij 
bevezetese, ami azt jelenti, hogy aki kevesebbet fogyaszt, az 
fajlagosan tobbet fizet.
Ha 50 kWh/honap alatt tudod tartani a fogyasztasodat, akkor Te nem 
hasznalsz hutogepet es szamitogepet, petroleummal vilagitasz (az 
kornyezetbarat?) stb. Talan a TV nem nezese, az valoban 
kornyezetvedelmi tevekenyseg. A "novekmenyar", azaz a +1 kWh 
tobbletara ma is a kozepso vagy a felso kategoria egysegara, tehat 
megtakaritasra a mai rendszer sem osztonoz maskepp, mint a leendo, sot 
az osztonoz jobban, ha a novekmenyar magas.

>Nyugat-europai orszagokban szeles korben bevett eszkozt alkalmazott a 
>kornyezet megovasa erdekeben. Most ezt kivanjak megszuntetni.

Ezt honnan veszed, hogy "szeles korben" meg hogy "alkalmazott"?

Majdnem mindenhol az elobb emlitett alapdij + energiadij tarifat 
alkalmazzak. Es nem azert, hogy a fogyasztot bosszantsak, hanem azert,
mert ilyen a koltsegszerkezet is. Mar pedig a koltsegek es arak 
elszakitasa, az arpolitika es szocialpolitika osszekeverese a 
szocializmus epitesenek atkos mellektermeke volt. Most - ha meg nem 
vetted volna eszre - a kapitalizmust epitjuk, ahol az araknak 
valamennyire a koltsegeket kell tukrozniuk. Hol lenne ez a tukrozes, 
ha kiepittethetnel egy halozati csatlakozast a lakasodhoz, kijonne 
havonta a leolvaso, kiallitanak, behajtanak egy mondjuk 10 Ft-os 
szamlat a havi 1 kWh fogyasztasodrol?

A kornyezetvedelmet (takarekossagot) pedig - mint mar irtam - a minel 
magasabb tarifa osztonzi a legjobban. A kornyezetvedelmet szolgalo 
fustgaztisztitas pedig a jovoben kozel 50%-kal fogja novelni a 
villamosenergia-termeles onkoltseget a regi "elavult, sztalinista" 
eromuparkunkhoz kepest.

>Ha valaki tud egy bennfentes E-mail cimet az Aramszolgaltatok 
>Szovetsegenel vagy a Gazdasagi Miniszteriumnal, akkor irja meg, hogy 
>neki is elsirhassam banatom.

Nem tudok. De mielott irsz, dontsd el, hogy az aremeles miatt akarsz 
(hiaba) panaszkodni, vagy a kornyezetvedelemre hivatkozni. A ketto 
egyutt nem hangzik jol.

Gacs Ivan
+ - Csussz -> bicajos kerdes (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Szia!

>Tudja-e valaki, hogy keszult-e felmeres, miert bicikliznek inkabb a
>hollandok, danok stb, ahelyett, hogy kocsival, busszal, robogoval,
>akarmivel jarnanak?
Sajna altalanos valaszt nem tudok, de annnyi tudok segiteni, hogy a
hollandusok (SZ) azert jarna bicajjal, mert:
  - sik a terep mindenefele
  - a varosok teljesen egymasbalognak (ugyebar nagy a nepsuruseg)
  - ne'mileg fontos az is, hogy a vonat eleg draga

Ennyi alapvetoen, ok-okozatilag nem tudom hova tenni, de teny, hogy a
varosok forgalma egeszen maskepp szervezett mint Bp => nincs problema
azzal, hogy 1 evet elvesztesz az eletedbol, ha atmegy a varoson (szmog,
idegbaj).

Legy jo,
  Shmoo
>
>-=-=-=-=-=-=-=-=-
>Farago Attila - Shmoo
, 
>** http://www.hszk.bme.hu/~s6071far **
>

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS