Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX AUTO 2081
Copyright (C) HIX
2004-01-30
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 bikazasi meresek (mind)  36 sor     (cikkei)
2 Re: NCAP, lambda, LE (mind)  41 sor     (cikkei)
3 KIA Rio (mind)  12 sor     (cikkei)
4 Mondeo (mind)  59 sor     (cikkei)
5 bikazas (mind)  56 sor     (cikkei)
6 Re:jtett hiba (mind)  6 sor     (cikkei)
7 re: Hasznos szakmai tanacsok (mind)  58 sor     (cikkei)
8 Re: vegyes (mind)  10 sor     (cikkei)
9 Re: kat. ellenallasa (mind)  19 sor     (cikkei)
10 re: FW: vegyes (mind)  13 sor     (cikkei)
11 Ha mar ugyis ki kell venni... (mind)  10 sor     (cikkei)
12 FW: adag (mind)  181 sor     (cikkei)
13 Lorolpottyant arcbore (mind)  64 sor     (cikkei)
14 Re: LE vs. kW (mind)  5 sor     (cikkei)
15 re: elovigyazatossag (mind)  10 sor     (cikkei)
16 re: bikazas (mind)  29 sor     (cikkei)
17 Re: NCAP (mind)  41 sor     (cikkei)
18 Re: Olaj (mind)  15 sor     (cikkei)
19 Re: FORD (mind)  12 sor     (cikkei)
20 Re: FW: vegyes (mind)  68 sor     (cikkei)

+ - bikazasi meresek (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!


Az 5A, majd 12A, majd 48A-rol az alabbiakat gondolom tovabbra is:
ezek elmeleti ertekek voltak, ahol a letezo legkisebb kabelellenallast
vettem es a letezo legnagyobb feszultsegkulonbseget. Az eredeti 100mV
hasrauteses alapon volt (ez viszonylag keson lett megkerdojelezve), a
400mV mert ertek.

Ketto: a 20mOhm vs. 8mOhm kizarolag a bikazokabel keresztmetszetenek
fuggvenye. Nekem 16mm^2-es kabelem van, ezzel jon ki a 12A -> 48A. Az
eredetileg feltetelezett 6mm^2-rel meg 5A -> 20A lesz. Amint lattuk, ilyen
kabellel is tortentek mar sikeres bikazasok, tehat ilyen kabellel a
legvadabb esetben sem szakitok meg 20A-nel tobbet.

Tovabba hangsulyoztam, hogy az ellenallasoknal nem vettem bele a csipeszek
kontaktellenallasat. Tehat ezek az aramok az elmeletileg lehetseges max.
aramok (az elmelet tovabbra is helyes, csak a peremfeltetelek
modosulasaval modosult az eredmeny is). A jovo heten megprobalom kimerni
Kelvin-szondakkal a komplett ellenallast akkumulatorsarutol
akkumulatorsaruig, de nem igerek semmit, mert a muszer merotartomanya
100Ohm (a felbontas viszont 0,1mOhm).

Ezzel tehat tenyleg megdolt az az ervem, hogy nem folyhat a bikazo
kabelbel tobb aram annal, mint amekkora biztositek van a kocsiban. Ami
viszont marad, az az, hogy a 48A nem fog folyni, ha a bikazo kocsi nem
tudja folvenni ezt az aramot. Triznyak merese szerint (nem gyozom
hangsulyozni) a kezikocsin odatolt akkumulator 30A-t vesz fol. Ha jaro
motorrol bikaztam, akkor ennek a 30A-nak a jelentos resze a sajat
generatorabol jon, tehat kevesebb mint 30A fog folyni a 16mm^2-es
bikakabelben is. Erre mondtam, hogy nem tudom megmerni, mert nincsen
30A-os aramfogom.


Udv,
marky
+ - Re: NCAP, lambda, LE (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hali!

> _allitolag_ jol torjon. Nem az eredeti iras szerzojere ertem ezt, de
> szamomra aki NCAP teszt szerint vesz autot, az hianyaban van
> elhatarozasnak es nem nagyon tud szivvel lelekkel donteni, de a sajat
> akaratat sem tudja nagyon masokra eroszakolni. Ez nem rossz, dolog,
> de en szemely szerint nem tudnek igy elni. Mert mi is az NCAP? Egy

Hat lehet. Viszont miutan a kereskedo annak nem nagyon orulne, ha probauton
torestesztet is vegeznek, kenytelen vagyok valamire hagyatkozni. Valami
adattal pedig az NCAP tesztek is szolgalnak. Ilyen elven semmit sem szabadna
lehinni, mert hat ugye papiron ugyan az van, hogy 110 loeros egy kocsi, de
mi van, ha 111,7, amikor kijon a gyarbol?

Szoval szerintem szive joga mindenkinek az alapjan donteni, ami alapjan csak
akar, nem is akarok en senkit meggyozni. Minek utan az izlesrol nem lehet
vitazni, es a szep auto relativ fogalom, sot meg az sem biztos, hogy
mindenki az alapjan vasarol autot, hogy mennyire lehet "csapatni" es gumit
fustoltetni, vagy eppen az alapjan, hogy mennyire kenyelmes hosszu uton,
errol tenyleg ertelmetlen vitazni.

De akkor azon sem kell fennakadni, ha valaki nem Alfat vesz :-)

>  ...Ezert a kat utani masodik lambda szonda alkalmazasa botorsag,
>  szerintem nem is letezik. Minek koltenenek autonkent +100-300eurot
>  (alkatresz, muvelet, beepito ember bere, stb) tobbletben, mikor csak
>  azt kell mondani, hogy a kijovo anyagok milyen fuggveny szerint

Konkretan pl. a csucsautonak messze nem nevezheto, tobb eves konstrukcioju
307-esemben is van masodik lambda szonda, es ha az azt mutatja, hogy nem jo
a katalizator, akkor szepen kiirja, hogy "Catalytic converter fault". (Meg
persze szerencsere nem irta ki)

> 1 kW=1,34102 LE
> 1 LE=0,7457 kW

De ha azt mondjuk, hogy kb. haromnegyed, akkor meg konnyu is vele fejben
szamolni :-)


Szabolcs
+ - KIA Rio (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hello,

> Erdekes mindenesetre, hogy pl. nemetorszagban mennyit adnak el 
> belole es milyen felszereltsegekkel. Ezek a velemenyezok erzesem 
> szerint nem sok idot toltottek ezekben az autokban.

En az uj Lada tulajok arcat szoktam figyelni, en azt nem tudom 
megerteni, miert vesz valaki uj Ladat. Pedig az oroszok eladnak belole 
naponta ket vagonnal :)

Cs.
www.cuoresportivo.sk
+ - Mondeo (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hello,
nem vagyok ugyan markatars, de par megjegyzesem lenne.

> -Takarekos uzem: vegyesben 6.5, varosban (videk) 7.5-7.9

Ez szerintem nem igazan takarekos. Igaz az en JTD-m biztosan 
konnyebb es 200-at sem megy, de az elekt. gazpedal miatt rengeteget 
padlozok, gyorsan is jarok, most telen futok is ezerrel, megsem "evett" 
soha tobbet, mint 6,2 - ez a maximum. Altalaban 5,7-5,8 a jellemzo 
telen, nyaron gondolom meg kevesebb lesz. 8 liter azert mar eleg sok...

> -Alapjaraton es hidegen "becsorgo" hangos a motor

Sajnos ilyenek a dizelek, nekem is ez a legnagyobb szivfajdalmam.

> -Nincs az ajtoban beepitett nyitasjelzo lampa, egy fenyvisszavero 
> foliat ragasz tottam fel helyette az elre

Ha annyira hianyzik, szerelj be, egy kis ugyesseg kell csak hozza + 1 
latogatas valamenyik bontoban.

> -Nem lehet allofutest beepiteni, ill. annyira komplikalt, hogy a 
> forgalmazo nem  ajanlja...

Kerdezz ra konkretan a Diavia-nal vagy mas specialistanal. A 
markaszerviznek mindig minden budos.

> -Az onmukodoen "elsotetedo" belso visszapillanto nem eleg
> hatekony a sotetben hatulrol reflektorozokkal szemben, jobb lenne a 
> kezi allitasu verzio

Nekem ez a gondom akkor szunt meg, mikor lefoliaztattam a hatso 
ablakot. 

> -A belulrol nyithato csomagterzar hoot felesleges, ha valaki ki akar 
> venni valamit onnan, ugyis hatramegy.

Es ha jar a motor, en benn poffeszkedek es futtyentek az asszonynak, 
hozzon valamit elore? Szerintem nagyon fontos :)

> -A muszerfal kozepso reszenek boritasa ebenfa utanzatu muanyag, 
> eleg gagyi a kategoriahoz kepest. 

brrrrr

> -Virsli potkerek :-(

Ezerszer letargyaltuk, hogy nincs semmi baj a virsli potkerekkel. Csak 
egy statisztika: 76000 km az Alfaval 0 defekt. 48000 km a Puntoval 1 
defekt. 82000 km a Tipoval 1 defekt. 16000 km a Toyotaval 0 defekt. 
Emiatt kar szomorkodnod...

> -Futeskor is allandoan megy a klima ha automatan van a kapcsolo 
> (miert? )

A klima egyik alapfunkcioja a levego _szaritasa_. Ezert.

Cs.
www.cuoresportivo.sk
+ - bikazas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>Most  viszont  itt a lehetoseg, hogy visszaalakuljunk valodi HIX
>AUTO-va:  Marky  me'rt,  ervelt,  kepletet  irt,  szigoruan csak
>szakmai alapon, johetnek a hasonloan megalapozott hozzaszolasok.

Ha Marky a levett akkunal meg azon medital, hogy a fesz szabalyzo
rossz,  vagy  talan  megis  kellene  oda  az  akku,  vagy  az   a
kijelentese, hogy jaro motornal nem olyan borzaszto az akkucsere,
illetve  az  a  teny,  hogy  Csaba  ezeket  szo nelkul hagyta - a
_szigoruan  szakmai_  es  _hasonloan  megalapozott_ jelzok fenyet
picit tompitja.

El kellene gondolkodni azon, hogy ket szembekapcsolt generatoron,
ket  akkun  es a ket auto fogyasztoin hogy alakulnak az aramutak.
Talan  belathato,  hogy  ebben a felallasban majd mindig csak egy
elem  lesz  az  energia  forrasa. Mindig az amelyiknek magasabb a
potencialja a tobbinel.

*** kis kitero az alapokhoz ***
Egy  generator  (+diodai)  kimeno feszultsegenek csucsa a szinusz
felhullam  maximumanal  van.  Minimuma  pedig  az egymast reszben
atfedo   felhullamok  metszespontjanal.  Ha  a  generator  kimeno
feszultsegenek  jelalakjat  az  akksi  "szuri",  akkor  ebbol  az
kovetkezik,  hogy  a  generator  kimeno  feszultsegenek van olyan
szakasza,  ami  az  akksi  feszultsege  alatt  van.  Ilyenkor   a
generator  diodai  zaroiranyban vannak, aram belole nem folyik es
az  energia  forrasa ebben az idoszakban (es kizarolag csak ebben
az idoszakban) az akku.
*** kitero vege ***

Miutan a ket generator nincs szinkronban, konnyen talalhato olyan
pillanat,  amikor  az  egyik  felhullama  jar  eppen  a  csucson,
mikozben a masike valahol... es forditva.

Nem  elkepzelhetetlen  az  a  kiragadhato  es ismetlodo pillanat,
amikor  eppen  a bikazott auto generatora tolti a sajat akksijat,
tolti  a  masikat  es  kiszolgalja minket auto fogyasztoit. Ha ez
igaz,  akkor  letezik  az  a pillanat is amikor a masik generator
csinalja  mindezt  es letezhet az a pillanat is, amikor egyedul a
magasabb  potencialon levo akku lat el minden fogyasztot arammal,
mikozben mindket generator kussol.

Azt  hiszem  rossz  kovetkeztetes  az,  hogy  a  bikazas vegefele
elhanyagolhato  (hisz minket akku 14,4 V-on van - mondja Csaba) a
bikakabelen  folyo  aram. Sokkal inkabb igaz lehet, hogy teljesen
szabalytalanul  es  forogva jelen lehet hol az egyik, hol a masik
kocsi fogyasztasa is.
Ha  ez igaz, akkor csacskasag peldaul kabelfogoval aramot merni a
kabelen.  Sokkal  inkabb  erdekes  lenne  az  egyik bikakabel ket
vegere  akaszkodni  egy  erzekeny  szkoppal.  A latvany valoszinu
elgondolkodtato lenne.

Csak  vissza  akartam  kanyarodni  oda,  hogy mi van (mi lehet) a
bikakabelen. Amig ez nem tiszta, addig nem mennek bele abba, hogy
mi van akkor amikor megszakitjuk.
--
Meszaros Geza
+ - Re:jtett hiba (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Peti, ha az adasveteli formanyomtatvany volt, talan szerepelt benne 
egy olyan tetel is, hogy az elado a jarmu minden hibajarol 
tajekoztatott. Ezek szerint megsem, erre pedig lehet hivatkozni.
(Az alkuajanlatod szerintem korrekt)

Dani
+ - re: Hasznos szakmai tanacsok (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Ahoj!

> Ford mondeo kinyitása kulcs nélkül

>> Csoportos foglalkozás. Ha már vagytok 3-an 4-en 
>> akkor márnyeroa dolog. 2-3 ember megemeli (csak 
>> picit) a kocsi jobb hátulját, a negyedik pedig 
>> lehajol és a kerék mögött megkeres egy kis kart, 
>> ami föl le mozgatható. Ezt kell jó erosen 
>> megrántani lefelé, és >>a hátsó ajtók ki fognak 
>> nyílni.. Innen már gyerekjáték..
-----
Az a kis kar annyira kicsi, hogy nincs is.
---

>> 318-as BMWk szervíz figyelmeztetésének 
>> kikapcsolása A motorházat ha felnyitjuk, akkor az
>> akkumulátor mellett található egy kerek
>> csatlakozó, ami a szervízcsatlakozó.Ha a gyújtást
>> ráadjuk az autora, de a motort még nem indítjuk
>> el, akkor itt a 7-es és a 19-es lábat összekötjük
>> minimum 3 másodpercig, akkor az olajcsere kijelzés
>> visszaáll eredeti állapotba. Ha ugyanezt minimum
>> 12 másodpercig összekötve hagyjuk, akkor az éves 
>> szervíz kijelzés INSPECTION eltunik. Hát ennyi, 
>> amit a szervízben 10 000 ezer Ft körül 
>> plusszköltségként felszámolnak.
-------
A szeviz utasitasban az olvashato, ha nem all 
rendelkezesre a megfelelo cel muszer, akkor elegendo a 
7-es labra testet kapcsolni egy 2-4W-os izzon kersztul. 
Az olajcsere kijelzoje min.5sec. utan, az Inspection 
min.10sec. utan all vissza. Nem csak a 318-as, hanem az 
osszes ilyen csatlakozoval szerelt BMW-re igaz.
Minden olajcsere, vagy eves atvizsgalas utan toroljuk a
kijelzoket, - 0 - azaz nulla Forintert!
---

>> Autó mechanikus kilóméterórájának visszapörgetése 
>> Keresd meg a motoron a kilóméterórából jövo spirál
>> végét ( általában egy menetes fedél rögzíti ) és
>> a spirált kiemelve egy nagy fordulatú irányváltós 
>> fúrógép tokmányába fogott ötös csigafúrót egy 
>> bicikli- szelep gumival köss össze vele. A fúrót 
>> megfelelo irányban beindítva a számláló elindul 
>> visszafelé...
------
Ez is remek tanacs! megporgettem mar nehany Km-orat 
probakent, 2800-as fordulattal. Mindegyik 120km/h-t 
mutatott ekkora fordulaton. Fel percenkent ugrik egyet 
a km szamlalo. Tehat, mondjuk 20000km-t, alig 166 
oranyi porgetessel lehet vissztekerni! Persze ha napi 
20-30 km-t kell porgetni a ceges auton, akkor megfelelo 
az eljaras, de azt sem furogeppel csinaljak. ( lassu, 
hangos, 220V kell neki)


Udv,  Triznyak
+ - Re: vegyes (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Ahoj!


>  Javaslom vizsgalatra a gyorsan uszo tengeri elolenyek boret. Egyik
>  sem sima, es tukor feluletu. Hanem ellenkezoleg bordazott-formazott.
>  Ami megakadalyozza a karos ellenhato orvenyek kialakulasat.
------
Hogy ne csak folyadekrol legyen szo, ott a golflabda is.

Udv,  Triznyak
+ - Re: kat. ellenallasa (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Ahoj!

> > Ehhez kepest a katalizator Ax5-7 keresztmetszetu, igy a "csovek"
> > szama : is 5-7 szeres.

>  Ez nem igy van. Annyi cso van benne, amennyi lukat megszamolsz a
>  keramiatesten.
-------
Bizony ezzel tenyleg nem lehet vitaba szallni.
---

>  A csonek az aramlasi ellenallasa R_cso=8*l*eta/(pi*rho*r^4), a
>  katalizatore pedig R_kat=8*(l/6)*eta/(n*pi*rho*(r/40)^4). A ket
>  ellenallas aranya: R_kat/R_cso=40^4/(6*8144)=52.
>  marky
-------
Ezzel se. Meg vagyok gyozve!

Udv,  Triznyak
+ - re: FW: vegyes (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Ahoj!


> Szivooldalon ugyanez ervenyes: jo airbox-szal lehet 
> olyan gazlengeseket produkalni, amik segitik a
> levego bejutasat a hengerbe.  ->rezonancia-feltoltes
-----
Ha mar szoba jott:
Ez a ma vilagszerte alkalmazott eljaras a magyar Cser 
Gyula talalmanya, melyet 1974-ben fejlesztett ki es 
szabadalmaztatot, a Csepel Autogyarban.

Udv,  Triznyak
+ - Ha mar ugyis ki kell venni... (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hello!
Tobboldalu megfontolas vegerdmenyekeppen, ki kell szedni a motort V6
XM-embol. Ha mar ugyis ki kell venni, biztosan van egy csomo olyan munka,
amit ilyenkor egyszerubb, vagy eleve csak ilyenkor lehet elvegezni. Kerlek
benneteket, segitsetek tippekkel, mit erdemes ilyenkor elovenni, kicserelni,
stb. Nem baj, ha trivialis otletekkel is elojottok, lehet hogy pont az
maradt volna ki, aztan csak mergelodnek, hogy erre nem gondoltam. Maganban
is nagy orommel fogadom leveleiteket.
Elore is koszonom minden segitseteket.
Szeretettel: Péter
+ - FW: adag (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> Ford mondeo kinyitása kulcs nélkül
>2-3 ember megemeli (csak picit) a kocsi jobb hátulját, a
> negyedik pedig lehajol és a kerék mögött megkeres egy kis kart, ami
> föl le mozgatható. Ezt kell jó erosen megrántani lefelé, és a hátsó
> ajtók ki fognak nyílni.. Innen már gyerekjáték...

A kerek mogott hol? menetiranyban mogotte, vagy oldalrol nezve mogotte?
A "kis kar" honnet all ki? A muanyaggal burkolt kerekjaratbol? A hatso
kerek felfuggesztesebol? Mi is tortenik, amikor megrantod?

>Opel Astra kinyitása: rúgással, megküldöd az ajtó kerék felöli sarkát,
akkor az ajtó inyílik.
Tobb es nehezebben javithato kart okoztal az autoban, mintha nemes
egyszeruseggel betorted volna a legkisebb ablakot. Egy ekkora rugastol
tuti horpad, fenyezes, stb nagy macera. A hatso ajto pici uveget
kicserelni egyszerubb...

> Kurvaélet hogy mükszi, mert nekem ilyen van!
> Amég új addig fasza motor, de utána egyre picsább a motorja! /Ha
> ezekután valaki lenyúlja az enyémet, szétszom a száját!/
Ez ugy onmagaban is jelzi a szerzo intelligenciajat... :(

>318-as BMWk szervíz figyelmeztetésének kikapcsolása
Ez viszont teljesen publikus es hozzaferheto informacio, minden
olajcsere utan elvegzendo feladat. Jellemzo viszont, hogy az eredeti
szovegkornyezetben nagy valoszinuseggel az olajcsere NELKULI
kikapcsolasra gondol a szerzo.

>ha el akarsz lopni egy kocsit akkor
>ezt a kis dobozt be kell fujni pur habbal
A pur-hab nem tobb-nem kevesebb, mint egy zartcellas PoliURetan, vagyis
muanyag. Ezzel maximum a szirenat tudod elnemitani, de a GPS futyul ra.
Ugyanugy, mint az alufoliara, hiszen ha az egesz doboz egy vastag
femlemezek altal hatarolt terben (motorter, csomagtarto) van, akkor
kicsi a valoszinusege, hogy pont az alufolia arnyekolna le elegge. A GPS
antennaja viszont a csomagterfedel kozepen szokott lenni. Ha nekem
kellene GPS-t kiiktatni, en ennek az antennanak a zsinorjat keresnem...

> > Be kell kenni nitro-lakkal a
> > rendszámtáblát. A trafipax tutira nem látja....
Aha, meg huzni kell ra folpack-ot...A trafipax az AUTOT latja, nem a
rendszamot, ha videoznak mindenkepp megleszel, ha vakuval fenykepeznek,
akkor kicsit nehezitheti a helyzetet. De a rendszam feher alapja maga is
fenyvisszavero, a fekete  betuk meg fenyesek. Mit valtoztat ezen egy
szintelen lakk?

> > Sierra: függoleges oszlop mellet betoljuk úgy, hogy az ajto
> > nyitó pöcköt megtoljuk
Na es? Elvileg minden autonal mukodik a pocok felhuzasa/lenyomasa. Ez
azert sa'nta, mert a Sierraban (meg a Fordokban ugy altalaban) nincs
pocok, hanem az ajtonyito kilincset kell vagy beljebb nyomni, vagy az
azon levo kallantyut atbillenteni. Tovabbi gond, hogy az autogyarak sem
hulyek, es eppen ennek a kivedesere beepitenek egy kis gorbe lemezt, ami
mindenfele felulrol erkezo hozzaferest megakadalyoz az esetleg
veszelyeztetett rudazatokhoz. De igaz, az amerikai filmekben mindenki
igy nyitja a kocsikat.

> > A hátsó rendszámtáblánál van az elso hiba... 
> > Ugyanis itt van a plusz kivezetve...
Plusz mi? Hova, az udvarra? Minden vonohorgos auton ott az utanfuto
csatlakozo aljzata, amit lehetne rovidre zarogatni. Barmilyen auto
barmilyen vezeteken zarlatot csinalva semmi mas nem tortenik, csak
kivagja az adott biztositekot. Ettol meg vigyaz magara, nem merul le,
nem nyit ki. Lemerulesre meg kulonben sem nyitna, a lemerult aksi eseten
a kulcsos nyitas csak azt az egy ajtot nyitja MECHANIKUSAN, amelyikben a
kulcsot forgatod. 

> > spirált kiemelve egy nagy fordulatú
> > irányváltós fúrógép tokmányába fogott ötös csigafúrót egy bicikli-
> > szelep gumival köss össze vele. A fúrót megfelelo irányban beindítva
> > a számláló elindul visszafelé...
Aha, es ha a furogeped igen gyors, akkor egy orai folyamatos porgetessel
akar 150 km-t is visszatekertel. 1000 fordulatu furogeppel (az mar
gyorsnak szamit!) 60-70 kmh-ig sikerult felzavarni a mutatot,
kivancsisagbol. 3 ora alatt 450km. Ezzel a modszerrel meg par tizezer km
eltuntetese is hetekig tart, nem hogy szazezreke. Hmmm... 3 ora alatt
muszeregyseg kiszerelese, szetszedes, tetszoleges ertek beallitasa,
osszeszereles.

> > A twingo ajtaja hót-szar és a rossz felépítése
> > miatt annyira kifeszítheto kézzel is, hogy a másik simán be tud
> > nyúlni a kezével és ki tudja nyitni belülrol az ajtót.
Es ha szerencsed van, nem torik el az uveg benne. Meg nagyobb
szerencsevel utana is be tudod csukni. Amugy megneznem azt az embert,
akinek a keze egy 5cm-es nyilason is beer 80 centi melyre. Meg az autot
is, aminek az ajtaja ugy enged 10 centit, hogy kozben semmi nem torik,
nem szenved maradando alakvaltozast. 

Tudod mit gondolok? Ezt az egeszet egy hulye, hozongo, nagykepu kis
kocsog irta, aki azt hiszi, ezzel most majd jol felvag a sok lamer
elott, de maga meg sose lopott talan biciklit se. (Az eredeti szerzorol
beszelek). 

>Aztan kozben nezzuk meg, hogy ezido alatt mennyi volt az oldal
>latogatottsaga. 
>Csaloka ugye?
A szavazat elkuldese utan ujra letoltodik az oldal, vagyis a szavazatok
szama pont annyi lesz, ahanyszor az oldalt letoltottek. Esetleg
kevesebb, ha nem szavazott mindenki. :(

>>KIA Rio:
>>>Winkler Robert: maig  csodalkozva furkeszem a sofor arcat, ha
>>>szembejon egy Rio, mi vitte  ra az illetot, hogy ilyet vegyen.
>Erdekes mindenesetre, hogy pl. nemetorszagban mennyit adnak 
>el belole es milyen felszereltsegekkel.

Es mennyi penzert, nem utolso sorban. A Swift se azert lett olyan
nepszeru, mert olyan kib..tt jo auto, hanem azert, mer' o'cso'... Mivel
az eddigi komoly totalcar tesztek eredmenyei erosen osszecsengtek a
sajat tapasztalataimmal, joggal feltetelezem, hogy nem mellebeszelnek,
amikor azt mondjak, hogy a Kiario egy kalap kaki.

>Ezek a velemenyezok erzesem szerint nem sok idot 
>toltottek ezekben az autokban.
Mint affele autos ujsagirok. Megkapjak a  kocsit 2-3-4 napra, alapvetoen
az jar vele, aki a cikket irja belole, a tobbiek meg elviszik egy-egy
korre.  Ezt ugyan meg is jegyeztek az elso ilyen SZUBJEKTIV teszt
elejen, csak neked nem tunt fel.

>De ezek a sorok sok szubjektummal vannak tele.
Mivel ez volt a cikksorozat alapveto celkituzese, ezen talan az egesz
orszagban egyedul te csodalkozol. Eddig mindig ment a relativ
objektivitas, amit igen magas fokon muveltek ugy, hogy kozben nem
szamhaboru lett (literekkel, millimeterekkel, tizedmasodpercekkel),
hanem elvezetes cikk, amibol az embernek elkepzelese lesz az autorol. A
ket SZUBJEKTIV OSSZEHASONLITAS elejen viszont direkt elmondtak, hogy
minden es mindenki le van sz...va, mindenki azt fogja elmondani, amit
gondol az autokrol. Tekintet nelkul a markakereskedo lelkivilagara, vagy
barmi masra. 

Az olaszokrol csokorba gyujtott rosszak mellett viszont kimaradt az
idezeteidbol, hogy az osszes velemenyezonel kimondva is szerepelt, hogy
az osszes slendrian trogersaguk es hianyossagaik ellenere is a
legszebbek es ezeket a legjobb vezetni. Es lehet, hogy a jozan esz
alapjan az emberek nagy resze nem Alfa Romeot vesz, de a szive melyen
mindenki vagyik egyre... :) Ahogy felesegnek is jo a
fodraszkislany/voltosztalytars/falubelicsaj/stb, de a falon megis Cindy
Crawford posztere log...

>En mar olyan fetevest is hallottam, miszerint az olajak sokkal tobbet
is
>elbirnak, mint a csereperiodusok + a bomlasi ido. Mindez valoszinuleg
egy biztonsagi es >gazdasagossagi keplet alapjan van megallapitva.
>Tehat ezen ido/futasteljesitmeny alatt meg nem feldolgozhatatlan es
ilyen
>viszonylatban kornyezetkarosito az anyag.
>Magyarazom: 15E km-re volt regen. Ma mar (...)

Aha, tobbek kozott en mondtam tegnapelott. Tulajdonkeppen mi az
akadalya, hogy indulj a valasztasokon? Ennyi okossag onerobol torteno
megallapitasa utan neked a parlamentben a helyed :) Tudom, nem szep
dolog tamadni, -elnezest is kerek erte most ugyanitt- de amikor ilyen
agyrohamokat olvasok toled, nem birom szo nelkul megallni. Szoktad
visszaolvasni amit irsz, mielott elkuldod?  Komolyan. Bocs.

Masodik lambda-szonda:
Meggyoztetek, letezik. A motor mukodesehez ugyan nem kellene, de ha a
kat-nak akarok hibajelzes-jeladot, akkor kell egy utana is. Arrol nem
tudtam, hogy ez egyes orszagokban mar eloiras.

>Vigyazat, csapda! :-) Ha megmondjatok hogy 1.34, akkor jon majd a
kovetkezo 
>kerdese az amerikai es europai loerorol meg az ECE meg DIN szabvanyrol,

>hogy a kW-ban es LE-ben megadott szamok miert nem talalnak (es
szerencsenk 
>van ha az amerikait nem veszi elo). :-))
Nem u'gy van az!!! 1 LE MINDIG 0,735kW, illetve 1kW mindig 1,36LE
(ellentetben a megjelent osszes hibas valasszal). Az egy masik kerdes,
hogy egy auto teljesitmenye melyik szabvany szerint merve hany LE? 
A DIN ugyanis a motort segedberendezeseivel egyutt meri, mig a SAE
(amerikai) ezek nelkul. Marpedig ha levonod a generator hajtasat, a
vizpumpat, hutoventillatort, kormanyszervo-szivattyut,
klimakompresszort, meg mittudomen mit, akkor joval magasabb erteket
kapsz. A DIN sokkal realisabb, mert az auto/motor mukodesehez szukseges
osszes segedberendezest figyelembe veszi, es a megadott teljesitmeny
erteke a valoban az auto hajtasara fordithato LE/kW lesz. Ettol
fuggetlenul 1kW MINDIG 1,36 LE lesz. NEM 1,34! Lehet, hogy te ugrottal
be? :)

Fogash
+ - Lorolpottyant arcbore (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> A 20mOhm kesobb modosult 8mOhm-ra, es vele az 5A, 12-re. Mindezek
> elmeletileg kikovetkeztettet es az --elkepzelheto legnagyobb-- ertekek.
> Ezeknek a vitatasa utan Toled, olyan jelzoket kaptam/-tunk-!, mint:
> gatlastalan,  gerinctelen,  gyava,  inkorrekt,  hiteltelen, hulye,
> mozaik lelku,
> "van eleg vastag bor a pofajukon" stb.

Azt, hogy "mozaik lelku" garantaltan sosem irtam, de a tobbit sem
azert kapta barki, mert valamit vitatott... A vita _modszeret_
minositettem, mint ahogy tehetnem most is, hiszen olyasmit
tulajdonitasz nekem, amit sosem mondtam...

A 8 mOhmra valo atteres pedig azert tortent, mert egyesek helybol
kizartak, hogy 6mm^2 keresztmetszetu bikakabel letezhet, vagy
mukodhet; pedig ha befaradnatok egy uzletbe (legutobb pl. a
Metroban lattam), es megneznetek a 90A feliratu kabelt, akkor
latnatok, hogy annak eppen ennyi a keresztmetszete.

> >  2 kocsi kozott az altalam feltetelezett 100mV helyett viszont 400mV
> >  is lehet. 8mOhm kabelellenallassal szamolva ez 48A.
>  >Marky
> ----
> Ugy latszik az elmeleti megkozelitesed megsem tokeletes!!
> Miutan az egesz vita errol az aramerossegrol folyik, es Marky a meresei
> alapjan elismerte a letezeset, ugy erzem eljott az ideje
> visszanovesztened azt a bort a pofamra, ami akkor nyuzodott le rola,
> amikor olyan marha nagyot estem arrol a bizonyos MAGAS LOROL!

Na itt az ujabb pelda az inkorrektsegedre... Kiveszel Marky
irasabol ket sort, es a kovetkezteteseivel, kiegeszito
megjegyzeseivel mit sem torodve jossz a lovaddal, es potlast
akarsz a most is megmutatkozo igen vastag arcborodhoz... Pedig
eppen az derult ki, hogy a megkozelites helyes, meg ha az elmeleti
maximumra (ami veletlenul sem ugyanaz, mint az altalad emlitett
"letezes") adott szamot korrigalta is Marky.

> Ui: Minden tiszteletem Markye, mert van annyira gerinces, hogy elismerje
> a tevedeset.

Egyreszt senkiben nem merult fel ketely Marky gerincessegevel
kapcsolatban, masreszt bar rosszul becsult meg egy szamerteket, a
vegkovetkeztetese megis ervenyes maradt, eppen ezt bizonyitotta.

Reszemrol tehat nulla elismeres a gerinctelen Triznyaknak, aki
mindezt ugy probalja beallitani, mintha a vegkovetkeztetes is
valtozott volna, tovabba egy tobbszor is reszletesen elmagyarazott
kerdesre - amelybol esetleg egy korabbi allitasanak
tarthatatlansaga derulhetne ki - nem kepes mar napok ota semmit
mondani.

Akinek a vegkovetkeztetes esetleg nem lenne vilagos, annak leirom
ujra: ket jaro motor kozott levo bikakabelen meg az elmeleti
maximalis aram sem nagyobb annal, mint ami a kocsiban egyeb
esetekben is elofordulhat; ekkora aramokra, illetve a
megszakadasukra pedig meretezve van az elektronika.

Ezert a bikazas ilyen modja nem jelent ab ovo veszelyt az
elektronikara, amire abbol is kovetkeztethetunk, hogy sok gyarto a
kezelesi utasitasban emlitest sem tesz a kabelen folyo aram
levetel elotti csokkentesevel kapcsolatos teendokrol.

Mas gyartok viszont tesznek, illetve neha valoban karosodik az
elektronika, vajon miert? Az errol szolo tanmese a holnapi
szamban kovetkezik.
+ - Re: LE vs. kW (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

1 LE = 1.36 x 1 kW

Vagyis 100 kW = 136 LE

üdv: Aleox
+ - re: elovigyazatossag (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>emberkeket, de valahogy sose nyugtat meg idegen kezbe latni
>a gyutacsot meg a tobb kilo dinamitot. Onnan is mindig odebb
>somfordalok, vagy legalabb arra ugyelek hogy egy minimum 80
>kilos mukso legyen koztunk...)

joe bacsi,

es akkor mi van ha a legnyomas radloki a 80+ kilos tagot? kiveded? :-)

robi
+ - re: bikazas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

.......
>Sot, a gimnaziumi fizikakonyvben is. Ettol fuggetlenul nem ertem, hogy
>miert kell fogyasztokat bekapcsolni, nyugodtan elmagyarazhatod. Ha a
>bikakabelt leveszem, ugyanugy x Ampert szakitok meg, akar bekapcsoltam a
>fogyasztokat, akar nem. Mivel az aramnak van egy olyan tulajdonsaga,
>hogy az egyes komponensei szuperponalhatok, tokmindegy, hogy mit muvelsz a
>fogyasztokkal.
.........
1. A kozepiskolas fizikakonyvben szerintem nincs szo arrol, hogy induktiv
fogyasztokon atfolyo egyenaram megszakitasakor milyen folyamatok jatszodnak
le.
2. Ha induktiv fogyasztokkal parhuzamosan kotsz nem induktiv (kapacitiv vagy
semleges) fogyasztokat, azok elnyelik a keletkezett tranzienseket. 
3. Itt ne a 14V helyett mert 20V-os hullamcsucsokra gondolj, hanem a
20000Vos, nehany microsecundumokig megjeleno feszultsegcsucsokra. Olyasmire,
mint amikor leveszet a neijonpulcsidat, es megfogod a baratnod orrat. Ott is
tobb 10000V van jelen, csak nagyon alacson teljesitmeny mellett. Az autoban
viszont joval nagyobb teljesitmenyekkel parosul ez a magas feszultseg.

Ez tenyleg nem bonyolult, ha tanulta valaki. Akinek viszont nem szakiranyu a
dolog, annak lehet hogy nehezen felfoghato, de attol meg igy van. Erdemes
villamosmernoktol erdeklodni.

KI

---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.572 / Virus Database: 362 - Release Date: 2004.01.27.
+ - Re: NCAP (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

On Wednesday 28 January 2004 19:44, ar146 wrote:
> Ha viszont egy 50-es NCAP tesztet 60 csillaggal fejez be, abbol meg
> NEM kovetkezik, hogy 63,5 km/h eseten nem hal meg az utas. Raadasul

Ez igaz. 

> faj. Kedvencem a Laguna II, mely ugye csufosan megbukott az NCAP
> teszten, erre a gyar a kivant reszeket ujragondolta, es ezzel teljes
> mertekben a tesztre optimalizalta az autot. Nem is csoda, hogy a 2.
> korben megkapta a max. csillagot. Ez a Renaultnak nagyon bejott, igy

Tudom hogy most azt fogod mondani hogy hazabeszelek, de ez bizony 
fel(dez)informacio. Informacio azert mert valoban odaallt masodszor is a 
vizsgara, optimalizalva (egyebkent fizikai valtoztatas nem tortent, a 
legzsakokat programoztak at ha jol emlekszem). Dezinformacio pedig azert 
mert az elso toresteszt "csufos megbukasa" ugy nezett ki hogy annyira 
kozel volt az auto a meg soha el nem ert 5 csillagnak megfelelo 
pontszamhoz hogy a mernokok a hajukat teptek hogy hajszallal maradtak el. 
Ezt a hajszalat potoltak az ujabb vizsgaval.

Vagyis az 5 csillaghoz valoban kellett sumakolni, de szeretnem ha minden 
auto ilyen csufosan bukna meg a toresteszten :-)

> sorra kezdte gyartani az NCAP optimalizalt autokat es lassan a
> biztonsag szinonimaja lesz a Renault szo, pedig ez csak az utolso evek
> marketingjenek az eredmenye.

Na persze. Azert megsugom neked hogy "belul" is sikeresen mukodik a 
marketing, valahogy mindenki meg van gyozodve hogy biztonsagos autokat 
kell csinalnunk (mert hat mas nem nagyon van amiben kitunhetunk: technikai 
ujitasokkal nem igazan jeleskedunk, a megbizhatosagban szinten nem, a 
formaban igen, de az nem eleg).

Egyebkent termeszetesen az NCAP egy mutato, osszegezni probal kismillio 
dolgot, meg jo hogy nem sikerul neki. Azert szerencsere a tervezesnel nem 
csak ezt veszik figyelembe, hanem az elmeleti megfontolasokon meg a 
teszteredmenyeken tul mondjuk az evente statisztikailag kielemzett par 
tizezer illetve a 12.000 reszletesen elemzett balesetet is.

-- 
Udv, Sandor
+ - Re: Olaj (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

On Wednesday 28 January 2004 20:51, h.tibor wrote:
> 1000-rol 30.000-re ugras olajcsere tema.
> Valoszinuleg, de ezt ugyis megcafoljak, a bejaratas miatt. Ilyenkor meg
> fokozot tan elofordulhatnak megmunkalasbol szarmazo levalao anyagreszek.
> Magyarul: sorj a es hasonlok. Persze csak nagyon kis meretuek.

Ma mar nem kene ilyenek legyenek. Uzemi gyakorlatom sora megkerdeztem az 
egyik szakit [pontosan mert errol is annyi mindent lehet olvasni] aki 
elmagyarazta hogy ma mar nem a kesz motort jaratjak be (regebb ugye ez 
volt a gyakorlat: par tiz perces bejaratas amig nem volt kimutathato 
femmennyiseg az olajban), hanem a kenyes alkatreszeket finomkezelik es 
osszerakas utan mar nem szukseges "forgacsolni".

-- 
Udv, Sandor
+ - Re: FORD (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

On Wednesday 28 January 2004 16:45, powerglz wrote:
> -Futeskor is allandoan megy a klima ha automatan van a kapcsolo (miert?

Orulj neki! :-)

Valoszinuleg azert mert nemcsak a homersekletre figyel hanem a 
paratartalomra is (gondolom van egy paratartalom-erzekelo a belterben es a 
klima feladata ebben az esetben a levego szaritasa, jobbacska klimaknal ma 
mar szokasos).

-- 
Udv, Sandor
+ - Re: FW: vegyes (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

On Wednesday 28 January 2004 17:40, fogash73 wrote:

>>A befecskendezesi strategianal peldaul konnyen
>>erheti olyan meglepetes hogy padlogaznal rajon az auto hogy kell a
>>teljesitmeny es ideiglenesen lekapcsolja a kompresszort.
>Szerintem ennek semmi koze a strategiahoz. Van egy erzekelo, ami 100%

Annyi koze biztosan van hogy a javitasi utmutatok "Befecskendezesi
strategia - klima" cimu fejezetebol neztem ki :-))

>nyitott fojtoszelepnel jelet ad a klimakompresszor elektromagneses
>kuplungjanak, hogy oldjon le. Kompresszor megall, ero felszabadul. A
>befecskendezeshez nem nyulunk emiatt. Automata klima mindig tudja,
>butabb manualisak nem.

Ma mar nem ilyen egyszeru. Konkretan a megane2nel akkor is leold ha 6688
folott van a pillanatnyi fordulatszam. Akkor is ha 10 masodpercen keresztul
6112 folott. Akkor is ha a vizhomerseklet 119 fok folott, a fordulatszam
6496 folott es a szivocso nyomasa 1046 mbar folott van. Akkor is ha a
pillangoszelep teljesen nyitott, a fordulatszam 2016 es a sebesseg 16km/h 
alatt van. Meg egyeb esetekben is, de azok nem a felso teljesitmenyszintre
vonatkoznak. (Az ertekek a K4J motorra ervenyesek).

A befecskendezo (!) szamitogep feladata (ebben a vonatkozasban):
- kezelni a klimat az utaster vonatkozo keresei es a klimakor nyomasa
fuggvenyeben
- meghatarozni a klima altal felvett teljesitmeny a nyomas alapjan
- engedelyezni vagy megtiltani a kompresszor kuplungjanak a csatlakozasat

Szoval csak van koze a befecskendezesi strategiahoz, a befecs. szamitogep
donti el hogy most szabad-e csatlakoztatni a klimat vagy sem. A kerest
persze az utaster szamitogepe adja ki, de a befecskendezese a dontes.

>>mert ami modellt en megneztem, ott a befecskendezes allandoan figyeli a
>>generator feszultseget es az auto energiamerleget (azt viszont nem irta
>>hogy mikent is reagal, gondolom ha
>>nincs eleg feszultseg noveli a fordulatszamot vagy valami hasonlo).
>Szerintem meg csak egy uresjarati fordulatszamot figyel. Ha kapcsolsz
>alapjaraton egy csomo fogyasztot, akkor karburatorosnal esne a
>fordulatszam, a befecskendezos siman ezt kompenzalja az eloirt uresjarat
>tartasahoz. Uresjarattol eltero fordulatszamon semmit nem modosit.

Az uresjarati fordulatszam tobb mindentol fugg. Tobbek kozott a
feszultsegtol. A fenti modell es motor eseten:
- a vizhomerseklet fuggvenyeben 750 es 1152 kozott valtozik, alapertek 750
- az akkumulator feszultsegenek fuggvenyeben: 12.7 volt alatt novelni kezdi
az uresjaratot, a maximalis korrekcio +160
- a klima teljesimenyfelvetelenek fuggvenyeben a maximalis korrekcio +100 
rpm

Ami nem ir, az az hogy mikent reagal ha a generator teljesitmenye 0ra
csokken, bar azt hatarozottan allitja hogy a szamitogep allandoan kap
informaciot a generator altal leadott teljesitmenyerol. Mivel megemliti 
hogy a cel a negativ energiamerleg elkerulese es az akkumulator toltesenek
elonyben reszesitese, gondolom ideiglenes lekapcsol bizonyos kevesbe fontos
fogyasztokat (a dizel verzioknal peldaul beszel az utasteri levegot 
melegito ellanallasokrol).

>Viszont amig aramra van szukseg, addig a fesszabalyzo nagyobb
>gerjesztest ad a generatorra, aminek a forgatasa igy eszi a
>teljesitmenyt. Ha a gerjesztest leoldod (korlatozod), a generator
>hajtasa kevesebb teljesitmenyt igenyel, mehet minden a kerekekre.

Konnyen lehet hogy nem okozna zavart. Ebben a vonatkozasban csak azt irtam
hogy nezzen utana az ember, meglepeteseket elkerulendo :-)

-- 
Udv, Sandor

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS