Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX TUDOMANY 2573
Copyright (C) HIX
2004-07-08
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 romaniai orvosok itthon (mind)  8 sor     (cikkei)
2 Re: CO2 (mind)  14 sor     (cikkei)
3 TGV es magnesvasut (mind)  68 sor     (cikkei)
4 Mirmekologia (mind)  7 sor     (cikkei)

+ - romaniai orvosok itthon (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Terjed a hír, hogy hazai orvosok jobb megbecsülést 
keresve "igényesebb" országokba távoznak, s a megüresedett 
helyeiket külföldi, roppantul gyengén képzett - s amúgy is 
tehetségtelenebbek töltik be egyre inkabb.  Logikus ?  Ettől 
függetlenül nem ártana tisztán látni: alapos, vagy alaptalan 
az aggodalom ?

Burgonya
+ - Re: CO2 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

On Tuesday 06 July 2004 16:45, szgyula wrote:
>   Tengerek: en ugy tudtam (es lehet, hogy rosszul), hogy a tenger minden
> problema nelkul fel tudja (kerdes meddig) szivni a CO2-t, amit
> termelunk. Csak ido, amig odaer. Rosszul tudom? Ja, es nem 'feloldja'
> (amit a meszvazasok nagyon rosszul vennenek), hanem biomassza lesz
> belole, azaz beepitik az elolenyek a szenet.
>   Mit tudok rosszul?

Azt nem tudom, de ilyenkor en elballagok a http://www.ipcc.ch/ honlapjara 
es megnezem az elemzeseiket. Errol a kerdesrol a 
http://www.grida.no/climate/ipcc_tar/wg3/176.htm fejezetecsket.

-- 
Udv, Sandor
+ - TGV es magnesvasut (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!


Sandor irta:
: De hat egy 30-40 eves koncepciorol beszelunk (az otlet, aerodinamika,
: jelzorendszer ~40, az elektromos meghajtas ~30) amely 23 eve uzemben
: van. Csoda hogy az uj hiperszuper technologiak megverik? :-)

Nem erre akartam kilyukadni, hanem az eredeti allitast cafolni, ami
szerintem azt sugallta, hogy TGV-vel 600km/h -t siman el lehet erni normal
napi menetrendszeruseggel.

: Tenyleg nezz el az emlitett oldalra, a kutatas reszben megtalalod a
: magneses indukcios fekezesrol szolo kiserleteket amely nem veszi igenybe
: a kerek-sin rendszert a lassitashoz.

Koszonom a linket, kicsit beleolvastam. Bocsanat, felreerthetoen irtam.
Nem arrol van szo, hogy hol disszipalom a kinetikus energiat, hanem arrol,
hogy az acel-acel kapcsolatnal a surlodasi egyutthatok sokkal kisebbek,
mint az aszfalt-gumi parositasnal. Csuszasi surlodasi egyutthatora a
negyjegyu fuggvenytablazat 0,14 vs. 0,7...0,8 -at mond (szaraz utra).
Tehat ha blokkolo kerekkel fekezel, a lassulas a=mu*g vonat eseteben kb. a
negyede-otode a kocsienak, ABS eseteben meg jobban a kocsi javara billen a
merleg (tapadasi surlodasi egyutthato a tablazat szerint 0,15 acelnal;
gumi-aszfalt parosra nincsen ertek, de nagysagrendileg 0,9 korul van).
Nedves utnal a guminal megfelezodnek a surlodasi tenyezok, acelnal ha
marad is, meg mindig csak a fele-harmada. Ebbol eredendoen vasuttal soha
nem fogsz akkora lassulast produkalni mint kocsival, amig nem dobsz ki a
vagonbol egy vastag lancra erositett horgonyt. :-))

A masik kerdes, hogy magnesvasuttal mekkora lassulast tudsz elerni. Mivel
itt egy szinkronmotorrol van szo, ezert amig a motor szinkronban marad,
nyero vagy, vagyis a max. lassulas = max. gyorsulas. Szinkronbol kiesni,
nem tudom, mennyire nyero dolog (egyetemi laborkiserletnel 5kW-os motornal
azt hiszi az ember, hogy osszedol az epulet).

: Szoval ez egy oregedo rendszer, amelynek azert megvannak meg ma is a
: maga jo pontjai...

Ezt nem vitatom, csak azt, hogy 500 vagy 600 km/h -val menetrendszeruen
kozlekedhetne.

###

A magnesvasutrol a www.transrapid.de oldalon lehet (nemet, angol es kinai)
informaciokat beszerezni. Innen nehany szam:
v        ICE   Transrapid
200km/h  29    22 Wh/utas/km
300      51    34
400      --    52
Itt ICE-2-rol van szo (es valoszinuleg 100%-ban kihasznalt vonatokrol).

A hangerore is van nehany szamuk
S-Bahn (gondolom, berlini) 80 km/h:  80dB(A)  25m tavolsagban
         ICE   TGV   Transrapid
200km/h  82    85    73
300km/h  90    92    80
400km/h  --    --    89

A magneses mezorol sajnos csak annyit irnak, hogy 100uT. A mezo
frekvenciaja a FAQ szerint max. 270Hz (nekem me'g valami 2km/h per Hz
atvaltasi tenyezo dereng, tehat a max. sebesseg 540 km/h lenne elvileg, ha
minden igaz -- es ez meg a TR-07 volt, bar ezen nem hiszem, hogy
valtoztattak volna).


Udv,
marky
+ - Mirmekologia (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Mélyen 10telt Publiqm!

Az Élet és Tudományban 5 számon keresztül közöltek cikkeket a 
hangyákról. Van valami könyv, ami a hártyásszárnyúak viselkedésével
foglalkozik? Egyetemi jegyzet, vagy valami ilyesmi.

EIK && Üdv From:, a hangyás

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS