1. |
Re: Lopakodo (mind) |
16 sor |
(cikkei) |
2. |
doppler radar + fly by wire (mind) |
59 sor |
(cikkei) |
|
+ - | Re: Lopakodo (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Sziasztok,
Ahogy Murphy mondta: 'ne kinlodj, vegy egy szammal nagyobb kalapacsot.'
Szoval azt elhiszem, hogy a radarkeresztmetszetet lehet *csokkenteni*,
de nem lehet nullava tenni. Innentol kezdve csak eleg nagy teljesitmenyu
radar kerdese a dolog...
Az is kerdes, megeri-e. Emlekeim szerint az F-117 mind strukturalisan,
mind repulesi tulajdonsagokban nagyon gyenge. A B2 meginkabb. Kerdes,
megeri-e a B2, amit ugyan nehez eltalalni, de ha eltalaljak, akkor
leesik, ellentetben mondjuk a B52-vel, amit jol lehet latni, de nagyon
sokat kibir. Na meg nem kell az USA-ban allomasoztatni, es tobb tankolas
aran innen tamadni vele.
Politika kitero: a B2-t tudtommal Gergia-ban epitettek, ahol a Newt
Gingrich volt a kepviselo. Szerintem az SSC helyett.
Gyula
|
+ - | doppler radar + fly by wire (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Hello,
Doppler radar:
az erdekesseg kedveert hadd emitsem meg, hogy a modern harci repulogepeken
es termeszetesen az AWACS felderitokon, manapsag mar az u.n. doppler
radarokat hasznaljak. Ez azon a kozismert jelensegen alapszik amely soran
egy hullam frekvenciaja megvaltozik ha a kibocsato forras a megfigyelohoz
kepest mozog. Ugyanakkor a Huygens elv szerint egy hullamfront barmely
pontja egyedi hullamforrasnak tekintheto.
Igy ebbol a frekvencia eltolodasbol meg lehet allapitani a bemert targy
pillanatnyi sebessgeget. Igy mar a radar kepernyorol azonnal meg lehet
allapitani merre es milyen gyorsan halad a targy.
Mig az elmelet aranylag egyszeru, megvalositasa kemeny dionak bizonyult,
es nagyon fejlett szamitastechnikai kapacitast igenyel. A bemero gep sajat
sebessegbol fakado eltolodast korrektalo tagokat, a fak leveleinek
mozgasat kiszuro rutinokat stb. mind ezen szamitogep kezeli az adatokat,
meghozza tizedmasodpercek alatt.
Vannak persze problemak, nem mindig lehet megallapitani hogy egy lassan
NOE modban (foldkozelben, nap of earth) kozeledo helikoptert latnak vagy
egy, az autopalyan 200-al repeszto BMW-t.
Fly by Wire:
Mint ahogy azt mar itt irtak, az F117-est olyan formajura terveztek, hogy
a radar hullamokat lehetoleg masfele verje vissza mint ahonnan azokat
kibocsatottak. Ezen prioritast figyelembe veve nem meglepo, hogy a gep
lassu es nehezkes es szamitogep nelkul nem is vezetheto.
Az azonban azt hiszem sokakat meglephet, hogy pl. az Eurofighter (amely a
jovo szazad europai hadero alapgepe lesz) tervezesenel meg erre is
ratettek egy lapattal.
http://eurofighter-typhoon.com/main/gallery/gallery.htm
Az EF 2002 korul kerul majd forgalomba Europaban, es gyakorlatilag a fold
legfejlettebb harci gepe lesz. Egyedul az amerikai F22-es korozi le
legiharcban, de ugyanakkor az F22-es nem alkalmas foldi celpontok elleni
bevetesre. (Nem mellekes, hogy az F22-es kb 3-4szer annyiba kerul mint az
EF.)
Az erdekes az, hogy az EF-t eleve aerodinamikailag instabilissa terveztek.
Gyakorlatilag ez azt jelenti, hogy emberi reakcidonel rovidebb ido alatti
korrekciokra van szukseg meg egyszeru egyenes vonalu repulesnel is.
Ellenben tizedmasodpercek alatt a konnyure sulyu gep a hatalmas toloero es
a hatranyulo deltaszarny miatt az orrat feldobna es azonnal kettetorne. A
pilota gyakorlatilag ugy vezeti a gepet, hogy azt *uzeni* a szamitogepnek
hogy most balra es akkor a szamitogep balra donti az gepet.
Ugyanakkor ez az instabilitas alkamassa teszi az EF-t arra, hogy kisebb
sugaru fordulokore es agilisabb legyen mint barmilyen mas gep.
udv,
i.
|
|